Eduskunta hyväksyi WHO:n kansainväliseen terveyssäännöstöön (International Health Regulation, IHR) ehdotetut muutokset ’yksimielisesti’
Kolmen kansanedustajan vastustus ei riittänyt siihen, että eduskunnassa olisi järjestetty äänestys uuden IHR:n hylkäämiseksi. Käydyissä keskusteluissa kyseenalaistettiin kriittisten lausuntojen esittäneiden kahden asiantuntijan pätevyys. He molemmat ovat väitelleitä, kokeneita erikoislääkäreitä ja toinen heistä on lisäksi dosentti.
On hyvin vaikea ymmärtää, että miten koronapandemian aikana tehdyistä virheistä ei ole otettu mitään opiksi. Nyt tiedämme, kuinka WHO:n suosituksesta taudin torjuntaan käytetyt geeniteknologiset tuotteet, joita kutsutaan virheellisesti ’rokotteiksi’, ovat aiheuttaneet ennätyksellisen määrän vakavia haittoja ja kuolemia kuten Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle esitetyissä kriittisissä kannanotoissa tuotiin esille. Eduskunta päätyi kuitenkin myöntämään ainakin muodollisen yksimielisesti lisää vaikutusvaltaa WHO:lle hyväksymällä kansainväliseen terveyssäännöstöön esitetyt muutokset.
Asiasta käytiin asianmukaiset keskustelut kahdessa eduskunnan täysistunnossa, tosin lähes tyhjässä salissa. Eilen 18.6.2025 äänestettiin ainoastaan siitä, että hyväksytäänkö hallituksen jonkun verran kriittisempi mietintöpohja kuin mitä oppositio esitti. Siis oppositio olisi halunnut vesittää kriittisten asiantuntijoiden näkemykset, jotka kohdistuivat hallituksen esitykseen. Joka tapauksessa sekä hallituksen että opposition vankkumaton kanta oli, että uusi IHR hyväksytään ilman vastalauseita. Hallituksen mietintöpohja voitti äänestyksessä.
Positiivisena tuloksena voidaan pitää sitä, että tästä erittäin merkittävästä tulevaisuuden terveyteemme, talouteemme ja itsenäiseen päätäntävaltaamme vaikuttavasta asiasta käytiin näinkin laaja keskustelu. Erikoislääkäreiden Sylvi Silvennoinen-Kassisen ja Nina Bjelogrlic’n asiantuntijalausunnot jäävät eduskunnan historian kirjoihin.
Erityisen ilahduttavaa oli myös se, että kansanedustajat Pia Sillanpää ja Juha Mäenpää antoivat omissa 17.6.2025 pitämissään viimeisissä puheenvuoroissaan julkisesti täyden tukensa Mika Vauhkalan valtiota vastaan nostamaan oikeudenkäyntiin, jossa vastustetaan koronapassia ja puolustetaan ihmisoikeuksia.
Kriittiset asiantuntijalausunnot Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle laatineet erikoislääkärit lähettivät 11.6.2025 lehdistötiedotteen yli 100 suomalaiselle. Lehdistötiedote sisälsi liitteenä kopion maamme johtaville juridiikan asiantuntijoille ja poliitikoille 4.6.2025 lähetetyn viestin koskien IHR-sopimuksen hyväksymiseen liittyvä lainopillisia ongelmia (ks. liite). Ainoastaan PosiTV reagoi tiedotteeseen uutisoimalla siitä 19.6.2025 lähetyksessään.
LIITE: Lehdistötiedote
WHO pysyvästi Suomen hallintoon?
Hyvä lehdistö
Pandemiasopimuksen ohella WHO ajaa muutoksia Kansainväliseen terveyssäännöstöönsä (International Health Regulation’iin, IHR:ään). Suomen hallitus esittää eduskunnalle muutosten hyväksymistä ja on täten luovuttamassa pysyvästi olennaisen osan terveyden hätätilojen ja pandemioiden sekä niiden talouden hoitoon liittyvää valtaansa WHO:lle, jolla on täydellinen vastuuvapaus lain edessä.
Olemme olleet pyydettyinä asiantuntijoina kuultavina SOTE-valiokunnassa, joka tukee hallituksen esitystä jättäen huomioimatta lausuntojemme oleellisen asiansisällön. Lausuntomme ovat nyt tulleet julkisiksi (linkit alla).
Lausuntojemme lisäksi olemme kiinnittäneet huomiota IHR-sopimuksen hyväksymiseen liittyviin lainopillisiin ongelmiin. Ohessa siitä on liite, jonka olemme lähettäneet 4.6.2025 maamme johtaville politikoille.
Lehdistö on hallituksen vahti. Itsemääräämisoikeus on taistellen saavutettu, mutta nyt siitä on lohkeamassa leijonan osa kansainväliselle organisaatiolle, WHO:lle, eduskunnan napin painalluksilla. Sitten WHO toteuttaa rajut IHR-toimet maassamme ohi kansallisen päätäntävallan. Asia pääsee ihan uudelle tasolle, jos lehdistö avaa keskustelun.
IHR-asialla on kiire, koska se oli eduskunnassa ensimmäisessä käsittelyssä 11.6.2025.
Ystävällisin terveisin
Sylvi Silvennoinen-Kassinen ja Nina Bjelogrlic
Sylvi Silvennoinen-Kassisen lausunnot:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-26408.pdf ja https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-27240.pdf
Nina Bjelogrlic’n lausunnot:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-26739.pdf , https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-26740.pdf ja https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-27239.pdf
Kaikki lausunnot:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_35+2025_asiantuntijalausunnot.aspx
4.6.2025 maamme johtaville poliitikoille lähetetty viesti:
EDUSKUNTA HISTORIALLISEEN IHR -ÄÄNESTYKSEEN
EDUSKUNTA JOKO HYLKÄÄ TAI HYVÄKSYY HALLITUKSEN ESITYKSEN (HE 35/2025 vp), JOSSA SE ESITTÄÄ MAAILMAN TERVEYSJÄRJESTÖN (WORLD HEALTH ORGANIZATION, WHO) KANSAINVÄLISEN TERVEYSSÄÄNNÖSTÖN (INTERNATIONAL HEALTH REGULATIONS, IHR) MUUTOSEHDOTUSTEN HYVÄKSYMISTÄ.
IHR-MUUTOSEHDOTUSTEN HYVÄKSYMINEN MERKITSISI SUOMEN TÄYSIVALTAISUUDEN KANNALTA MERKITTÄVÄÄ TOIMEENPANOVALLAN SIIRTÄMISTÄ WHO:LLE, MIKÄ OLISI PERUSTUSLAIN PERIAATTEEN VASTAISTA JA SE VAARANTAISI KANSANVALTAISIA PERUSTEITA. WHO KANAVOISI TOIMEENPANOVALTANSA MAAHAN PERUSTETTAVAN ”KANSALLISEN IHR VIRANOMAISEN” KAUTTA.
IHR-muutosehdotusten käsittelyä EI ole viety perustuslakivaliokuntaan. Samaan aikaan hallitus esittää eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä annetun lain muuttamista (HE210/2024 vp), josta
perustuslakivaliokunta on antanut lausunnon (PeVL 10/2025 vp – HE 210/2024). Tämä lain muutos liittyy kansallisen IHR viranomaisen toimeenpanovallan laillistamiseen. Sekä ehdotetussa IHR:ssä että kansallisen lain muutosehdotuksessa on samoja ongelmia, sillä niiden soveltamisalaa ei ole täsmällisesti rajattu (Perustuslaki 80 §). Esimerkiksi pandemian määritelmä puuttuu.
Pandemia ja terveyshätätiloja koskevan IHR-muutosehdotusten käsittelyssä tulisi siis huomioida perustuslakivaliokunnan vaatimat tarkennukset päätäntävallalle tehtäväkohtaisesti eikä laajana IHR-säännöstönä.
Eduskunta on korkein päättävä elin ja jos se nyt hyväksyy IHR muutosehdotukset, ne tulevat voimaan ilman, että perustuslakivaliokuntaa on kuultu. Eduskunnan perustuslakivaliokunnan tehtävänä on antaa lausuntonsa sen käsittelyyn tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta (Perustuslaki 74 §).
Merkittävää toimeenpanovaltaa ollaan muodollisesti antamassa uudelle perustettavalle viranomaiselle (kansallinen IHR viranomainen). Tämä perustettava viranomainen panee täytäntöön määräykset vailla itsenäistä harkintaa, koska määräykset tulevat ulkomaisesta WHO-järjestöstä, jossa todellista valtaa käyttävät lääketehtaat ja muut taloudelliset hyödynsaajat. Tosiasiassa eduskunnan hyväksyessä molemmat edellä mainitut hallituksen esitykset valtio siirtää vallan WHO:lle eikä vastuulliselle ministeriölle.
Perustuslain 94 § säätää kansainvälisten velvoitteiden hyväksymisestä: Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee perustuslakia tai Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa kansainväliselle järjestölle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. Ja: Kansainvälinen velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön kansanvaltaisia perusteita. IHR-sääntömuutosten nojalla WHO voi velvoittaa jäsenvaltion haluamiinsa toimiin koskien pandemioihin ja terveyshätätiloihin valmistautumista, niiden ehkäisyä ja hoitoa. WHO olisi itsenäinen toimeenpanija maassa eikä millään tavalla kansanäänestyksellä valitun eduskunnan tai hallituksen alaisessa valvonnassa tai määräysvallassa. WHO:lle siirtyisi laaja toimeenpanovalta koskien mm. terveystuotteita, niiden tuotantoa ja jakelua, rahoitusvelvoitteita, terveystoimenpiteitä, rokotus-, hoito- ja geeniterapioita, rokotus / terveystodistusten vaatimista ja liikkumisen rajoittamista. Kriittiset kommentit voitaisiin torjua mis- tai disinformaationa.IHR-säännöstöön sisältyvät laajat kansalaisiin kohdistuvat toimeenpanovaltuudet rikkovat kansalaisten perusoikeuksia. Esitetty IHR käsittää kovemmat ja laajemmat terveystoimet, kuin mitä koko maata kouraissut koronapandemia käsitti. Tämä kuvastaa WHO:lle siirtyvän toimeenpanovallan laajuutta.
VALLAN KOLMIJAKO ROMUTTUU, JOS IHR-MUUTOSEHDOTUKSET HYVÄKSYTÄÄN
TOIMEENPANOVALTA: Hallitus esittää oman toimivaltansa siirtämistä itseltään WHO:n ohjauksessa olevalle ”kansalliselle IHR viranomaiselle”, joka panisi maassa toimeen IHR:n alaan kuuluvat asiat. Valtiosäännön mukaan hallitukselle kuuluva toimeenpanovalta kaventuisi. Tämä olisi perustavaa laatua oleva muutos.
LAINSÄÄDÄNTÖVALTA: Eduskunta ei voisi säätää lakeja siitä, miten WHO:n suorassa ohjauksessa oleva kansallinen IHR viranomainen maassa toimii. Lisäksi IHR-säännöstön toimeenpano maksaa. Valtiosäännön mukaan eduskunta käyttää budjettivaltaa. Tämä budjettivalta kumoutuu niiltä osin kun kansallinen IHR viranomainen määrää pantavaksi toimeen valtiolle kustannuksia tuottavia toimia.
TUOMIOVALTA: Kansallinen oikeuslaitos ei voi tuomita WHO:n toimihenkilöitä heidän toimistaan, koska heillä on lainsuoja, immuniteetti, syytesuoja, diplomaattinen asema ja etuoikeuksia. Kyse on etuoikeutetusta luokasta, mikä rikkoo myös tasavertaisuutta lain edessä.
WHO:N ITSEVALTAISET TOIMINTATAVAT, JOILLA IHR-SÄÄNNÖSTÖ PANTAISIIN TOIMEEN
– ei tarvitse noudattaa jäsenvaltion lakeja
– jäsenvaltion lakien rikkomisesta ei voida rangaista
– WHO ei ole mitenkään kansallisen säätelyn alainen
– WHO:ta ei voida kansallisesti valvoa
– WHO:n henkilöillä on toimissaan lainsuoja
WHO:n peruskirjan (The Constitution of the World Helath Organization) nojalla (Artiklat 66-68) sillä on täysi immuniteetti toimissaan.
Perusdokumenteissaan WHO (BASIC DOCUMENTS World Health Organization) määrittelee tarkemmin immuniteetin laajuuden, joka koskee kaikkia WHO:n virallisia toimia (”shall enjoy immunity from every form of legal process”)
– koskee laajasti henkilöstöä (Artikla 1, Section 1)
– koskee omaisuutta, arkistoja ja dokumentteja, verotusta (Artikla 3, Sectons 4, 6 ja 9)
– heillä on diplomaattinen koskemattomuus ja kohtelu (Artikla 4, Section 11)
– heillä on sensuurivapaus (Artikla 4, Section 12)
– tehtäviä hoitaessaan ja matkustaessaan jäsenillä on immuniteetti henkilökohtaisesta pidättämisestä, matkatavaroiden tutkimisesta, puheistaan tai kirjoitetusta tekstistä, kaikista teoista heidän virallisissa tehtävissään (immunity from legal process of every kind) (Artikla 5, Section 13)
– oikeus käyttää salakoodeja, käyttää kuriireja tai sinetöityjä laukkuja papereiden ja kirjeenvaihdon hoitamiseen (Artikla 5, Section 13)
– vapautus maahanmuuton rajoituksista (immigration) ja jäsenmaan kansallisista velvoitteista (Artikla 5, Section 13)
– jäsenet ovat syytesuojassa vapaat lakien noudattamisesta kaikissa WHO:n virallisissa tehtävissään (Be immune from legal process in respect of words spoken or written and all acts performed by them in their official capacity;) (Artikla 5, Section 19)
JOHTOPÄÄTÖS: JOS SUOMI HYVÄKSYY IHR-MUUTOSEHDOTUKSET, SE ANTAA VAPAAN JA LAAJAN VALTAKIRJAN LAIN EDESSÄ VASTUUVAPAALLE WHO:LLE. TÄMÄ TALLAISI DEMOKRAATTISEN KANSANVALLAN JA LOISI ENNALTA ARVAAMATTOMAN YHTEISKUNNAN, DYSTOPIAN.
3.6.2025 Nina Bjelogrlic. Lääketieteen tohtori ja Sylvi Silvennoinen-Kassinen, Lääketieteen ja kirurgian tohtori, dosentti
LIITTEET:
1) The Constitution of the World Helath Organization: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/36851/924160252x.pdf;jsessionid=D90BAC2C273F77C147F01A791419B17E?sequence=1
CHAPTER XV – LEGAL CAPACITY, PRIVILEGES AND IMMUNITIES Article 66
The Organization shall enjoy in the territory of each Member such legal capacity as may be necessary for the fulfilment of its objective and for the exercise of its functions.
Article 67
(a) The Organization shall enjoy in the territory of each Member such privileges and immunities as may be necessary for the fulfilment of its objective and for the exercise of its functions.
(b) Representatives of Members, persons designated to serve on the Board and technical and administrative personnel of the Organization shall similarly enjoy such privileges and immunities as are necessary for the independent exercise of their functions in connexion with the Organization.
Article 68
Such legal capacity, privileges and immunities shall be defined in a separate agreement to be prepared by the Organization in consultation with the Secretary-General of the United Nations and concluded between the Members
2) BASIC DOCUMENTS (49. EDITION, 2020) World Health Organization https://apps.who.int/gb/bd/pdf_files/BD_49th-en.pdf#page=179
Tämä dokumentti määrittelee tarkemmin WHO:n immuniteetin.
CONVENTION ON THE PRIVILEGES AND IMMUNITIES OF THE SPECIALIZED AGENCIES1
Article I – Definitions and Scope
Section 1
(v) For the purposes of articles V and VII, the expression “representatives of members” shall be deemed to include all representatives, alternates, advisers, technical experts and secretaries of delegations.
Article III – Property, Funds and Assets
Section 4
The specialized agencies, their property and assets, wherever located and by whomsoever held, shall enjoy immunity from every form of legal process
Section 6
The archives of the specialized agencies, and in general all documents belonging to them or held by them, shall be inviolable, wherever located.
Section 9
The specialized agencies, their assets, income and other property shall be:
Exempt from all direct taxes
(a) Article IV – Facilities in respect of Communications
Section 11
Each specialized agency shall enjoy, in the territory of each State party to this Convention in respect of that agency, for its official communications, treatment not less favorable than that accorded by the Government of such State to any other Government, including the latter’s diplomatic mission, in the matter of priorities, rates and taxes on mails, cables, telegrams, radiograms, telephotos, telephone and other communications, and press rates for information to the press and radio
Section 12
No censorship shall be applied to the official correspondence and other official communications of the specialized agencies.
Article V – Representatives of Members
Section 13
Representatives of members at meetings convened by a specialized agency shall, while exercising their functions and during their journeys to and from the place of meeting, enjoy the following privileges and immunities:
(a) Immunity from personal arrest or detention and from seizure of their personal baggage, and in respect of words spoken or written and all acts done by them in their official capacity, immunity from legal process of every kind;
(b) Inviolability for all papers and documents;
(c) The right to use codes and to receive papers or correspondence by courier or in sealed bags;
(d) Exemption in respect of themselves and their spouses from immigration restrictions, aliens’ registration or national service obligations in the State which they are visiting or through which they are passing in the exercise of their functions;
(e) The same facilities in respect of currency or exchange restrictions as are accorded to representatives of foreign Governments on temporary official missions;
(f) The same immunities and facilities in respect of their personal baggage as are accorded to members of comparable rank of diplomatic missions.
Section 19
Officials of the specialized agencies shall:
(a) Be immune from legal process in respect of words spoken or written and all acts performed by them in their official capacity;
Maamme johtaville asiantuntijoille ja poliitikoille lähetetty sähköposti koskien em. IHR-sääntömuutosten lainopillisia ongelmia:
Välitetty viesti alkaa:
Lähettäjä: Nina Bjelogrlic
Päiväys: 4. kesäkuuta 2025 klo 17.25.58 UTC+3
Vastaanottaja: petteri.orpo@eduskunta.fi, jussi.halla-aho@eduskunta.fi
Kopio: Sylvi Silvennoinen-Kassinen
Aihe: Fwd: IHR-sääntömuutosten lainopillisia ongelmia
Tämä tärkeä viestimme myös Teille tiedoksi. Ystävällisin terveisin, Nina Bjelogrlic ja Sylvi Silvennoinen-Kassinen
Begin forwarded message:
From: Nina Bjelogrlic
Subject: IHR-sääntömuutosten lainopillisia ongelmia
Date: 4. June 2025 at 1.09.38 EEST
To: tojanen@utu.fi, eero.haapalehto@eduskunta.fi, heikki.vestman@eduskunta.fi, petri.jaaskelainen@eduskunta.fi, oikeusasiamies@eduskunta.fi, antti.T.leinonen@gov.fi, kaisa.juuso@eduskunta.fi, krista.kiuru@eduskunta.fi, sanni.grahn-laasonen@eduskunta.fi, Sillanpää Pia <pia.sillanpaa@eduskunta.fi>, juha.maenpaa@eduskunta.fi, mia.laiho@eduskunta.fi
Cc: Sylvi Silvennoinen Kassinen
Arvoisat vastaanottajat,
Olemme aiemmin pyynnöstä antaneet asiantuntijalausunnot IHR-muutosehdotuksista SOTE-valiokunnalle.
Sen lisäksi haluamme tuoda esiin lainsäädäntön liittyviä havaintojamme.
Ystävällisin terveisin omasta ja kollega Sylvi Silvennoinen-Kassisen puolesta,
Nina Bjelogrlic