Suomen omille asiantuntijoille kuuluvaa kansalaistemme terveyteen liittyvää tosiasiallista päätäntävaltaa ei tule keskittää Maailman terveysjärjestö WHO:lle. Näin tulee käymään, elleivät päättäjämme ilmoita 1.4.2025 mennessä WHO:n pääjohtajalle hylkäävämme WHO:n 77. yleiskokouksessa kansainväliseen terveyssäännöstöön (IHR) hyväksyttyjä muutoksia.

Näistä lopullista hyväksyntää vailla olevista IHR:n muutoksista tulee olemaan tuhoisia terveydellisiä ja taloudellisia seuraamuksia kansakunnallemme. Luettuasi tämän asiantuntijoidemme laatiman raportin myös Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa oman päätäntävaltamme säilyttämisen puolesta allekirjoittamalla https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13805 ja jakamalla tätä kansalaisaloitetta muille.

Kansainvälinen terveyssäännöstö (IHR) on terveyshätätiloja koskeva ja 196 maata oikeudellisesti sitova kansainvälisen oikeuden väline.1 Tartuntatautilain 84 § velvoittaa Suomen IHR:n noudattamiseen seuraavasti: ”tartuntatautien torjunnassa ja siihen liittyvässä kansainvälisessä yhteistyössä on […] noudatettava, mitä Maailman terveysjärjestön kansainvälinen terveyssäännöstö (2005) […] edellyttää”.2

Tekikö WHO demokratian ja kansainvälisen sopimuksen vastaisen päätöksen?

WHO:n 77. yleiskokous hyväksyi joukon IHR:n muutoksia 1.6.2024 ilman jäsenvaltioiden mahdollisuutta äänestää.3,4 Voimassa olevan IHR:n (2005) mukaan WHO:n pääjohtajan olisi tullut antaa jäsenvaltioille neljä kuukautta aikaa perehtyä päätöksen kohteena oleviin IHR:n muutosehdotuksiin, mutta jäsenvaltioiden edustajat saivat ne luettavaksi vain tunteja ennen niiden hyväksymistä.5,6

Onko IHR:n muuttamisen taustalla tutkittu tieto vai uhkakuvat?

IHR:n muutosten ja pandemiasopimuksen laatimisen kiireellisyyttä ja pandemiaan varautumisen rahoituksen lisäämisen tarvetta perustellaan pelkoa herättävillä uhkakuvilla. G20-maat väittävät pandemioiden uhkaavan ihmiskunnan olemassaoloa aiheuttamalla ”eksistentiaalisen uhan”.7 WHO:n mukaan tartuntatautien aiheuttamia hätätiloja ”esiintyy yhä useammin ja ne leviävät nopeammin ja laajemmalle kuin koskaan”.8 Maailmanpankki julistaa, että ”suuntaus, joka meidän on pysäytettävä […] synnyttää covid-19:n kaltaisia suurempia taudinpurkauksia, jotka aiheuttavat paljon enemmän kuolemantapauksia.9

Leedsin yliopistossa laadittu perusteellinen raportti löysi WHO:n, Maailmanpankin ja G20:n luomien uhkakuvien taustalta tutkimustulosten virheellisiä tulkintoja, oletuksia vaarallisempien pandemioiden syntymisestä tulevaisuudessa sekä useita väitteitä, joiden tueksi ei esitetä viittausta mihinkään tietolähteeseen.10

Raportissa esitetty huolellinen tieteellisten tutkimusten läpikäynti osoittaa, että tartuntatautien aiheuttamien epidemioiden ja pandemioiden aiheuttama kuolleisuus on vähentynyt viimeisten vuosikymmenten aikana. Taudinpurkausten lisääntyminen selittyy suurelta osin diagnosointiin käytettävien testien kehityksellä, ja viimeisen vuosikymmenen aikana taudinpurkausten määrä on kääntynyt laskuun.10

Leedsin yliopiston raportin laatijoina olivat mm. WHO:n tutkijana työskennellyt professori David Bell sekä globaalin terveyspolitiikan professori Garrett Brown.10

IHR:n muutokset edistävät kaupallisten tuotteiden kysyntää

Yleiskokouksen hyväksymät IHR:n muutokset tarkoittaisivat pääasiassa sitä, että kansalaisten verovaroja käytettäisiin aiempaa enemmän pandemiaan liittyvien tuotteiden – kuten maskien, testien ja riittämättömästi tutkittujen lääkinnällisten tuotteiden – hankintaan.3

IHR:n muutosten seurauksena WHO:n pääjohtajalle annettaisiin oikeus julistaa kansainvälinen hätätila aiempaa vähäisemmin perustein, minkä seurauksena pääjohtaja olisi oikeutettu suosittelemaan jäsenvaltioille pandemiaan liittyvien tuotteiden käyttämistä.3 (ks. Artikla 1, 12, 15 ja 16)

Muutosten myötä Suomi sitoutuisi maksamaan verovaroistaan sekä maansa että osan köyhien maiden pandemiavalmiudesta, jolla tarkoitetaan esimerkiksi byrokratian ja valvonnan lisäämistä, vääräksi tulkitun tiedon sensurointia sekä pandemiaan liittyvien tuotteiden saatavuuden edistämistä.3 (ks. Artikla 4, 13, 44, 44 bis, 54 bis, liite 1)

Pandemiavalmiuden valtava kokonaisuus rahoitettaisiin pääosin julkisin varoin.11 WHO:n ja Maailmanpankin arvion mukaan pandemiavalmius maksaa globaalisti 31,1 miljardia dollaria vuodessa.12 Summa on moninkertainen verrattaessa WHO:n budjettiin, joka oli 3,8 miljardia dollaria vuonna 2021.10

Onko WHO:sta tullut sen rahoittajien työkalu?

Yksityisten intressien voimakasta vaikutusta WHO:ssa kuvaa se, että nykyään jopa 84% WHO:n budjetista käytetään rahoittajien määrittämään tarkoitukseen. 13

WHO:n kolme selkeästi suurinta rahoittajaa ovat Yhdysvallat, Saksa ja Bill & Melinda Gatesin säätiö, jotka kaikki antavat rahoituksensa täysin tai suurilta osin korvamerkittynä haluttuihin hankkeisiin.14,15 Pfizer, Moderna, Merck ja Johnson & Johnson ovat yhdysvaltalaisia yrityksiä, ja BioNTech, Bayer ja Boehringer Ingelheim ovat saksalaisia yrityksiä.16 Bill & Melinda Gatesin säätiö on yksi suurimmista lääkealan sijoittajista.17,18

Kansalaisaloite kansanvallan ja tietoisuuden edistämiseksi

Koska Suomessakin IHR:n muutoksiin liittyvistä epäkohdista vaietaan, IHR:n muutosten hyväksymisestä tulisi järjestää kansanäänestys, jotta kansalaiset saisivat tietää muutosten seurauksista ja vaikutuksista omaan elämään.

Aiheesta laadittu kansalaisaloite löytyy osoitteesta, https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13805.

Jos Suomi hylkää WHO:n 77. yleiskokouksessa hyväksytyt IHR:n muutokset, sen tulee ilmoittaa siitä WHO:n pääjohtajalle 1.4.2025 mennessä tai muutokset astuvat voimaan 1.6.2025.3,5

Pelastetaan Suomen Lapset -tiimin puolesta,
Jarkko Silvola, TtM

Viitteet

  1. World Health Organization. International Health Regulations. https://www.who.int/health-topics/international-health-regulations#tab=tab_1
  2. Tartuntatautilaki 21.12.2016/1227. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161227
  3. World Health Organization. Seventy-seventh World Health Assembly Agenda item 13.3. International Health Regulations (2005). https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA77/A77_ACONF14-en.pdf
  4. World Health Organization. International Health Regulations: amendments. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/international-health-regulations-amendments
  1. World Health Organization. International Health Regulations (2005) – Third edition. https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1031116/retrieve
  2. Brownstone Institute. WHO IHR Modifications Were Illegally Approved. https://brownstone.org/articles/who-ihr-modifications-were-illegally-approved/
  3. G20 High Level Independent Panel. A Global Deal for Our Pandemic Age. https://pandemic-financing.org/report/high-level-summary/
  4. World Health Organization. Managing epidemics: key facts about major deadly diseases, 2nd edition. https://www.who.int/publications/i/item/9789240083196
  5. World Bank Group. Putting Pandemics Behind Us: Investing in One Health to Reduce Risks of Emerging Infectious Diseases. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/099530010212241754/p17840200ca7ff098091b7014001a08952e
  6. Bell, D. Brown, G. Tacheva, B. Agris, J. 2004. Rational Policy over Panic. Re-evaluating Pandemic Risk within the Global Pandemic Prevention, Preparedness and Response Agenda. https://essl.leeds.ac.uk/downloads/download/228/rational-policy-over-panic
  7. United Nations. Political Declaration of the United Nations General Assembly High-level Meeting on Pandemic Prevention, Preparedness and Response. https://www.un.org/pga/77/wp-content/uploads/sites/105/2023/06/Zero-draft-PPPR-Political-Declaration-5-June.pdf
  8. World Health Organization & the World Bank. Analysis of Pandemic Preparedness and Response (PPR) architecture, financing needs, gaps and mechanisms. https://thedocs.worldbank.org/en/doc/5760109c4db174ff90a8dfa7d025644a-0290032022/original/G20-Gaps-in-PPR-Financing-Mechanisms-WHO-and-WB-pdf.pdf
  1. Iwunna, O. Kennedy, J. Harmer, A. Flexibly funding WHO? An analysis of its donor’s voluntary contributions. BMJ Global Health 2023, 8. https://gh.bmj.com/content/8/4/e011232
  2. World Health Organization. Contributors. https://open.who.int/2020-21/contributors/contributor?name=Germany
  3. World Health Organization. Our contributors. https://www.who.int/about/funding/contributors
  4. World Council for Health. Rejecting monopoly power over public health. On the proposed IHR (2005) amendments and WHO pandemic treaty. https://worldcouncilforhealth.org/wp-content/uploads/2023/04/WHO-IHR-2005-Amendments-and-Pandemic-Treaty.-Rejecting-Monopoly-Power-Over-Global-Public-Health.pdf
  5. The Nation. Bill Gates’s charity paradox. https://www.thenation.com/article/society/bill-gates-foundation-philanthropy/
  6. CNBC. Bill Gates: My ’best investment’ turned $10 billion into $200 billion worth of economic benefit. https://www.cnbc.com/2019/01/23/bill-gates-turns-10-billion-into-200-billion-worth-of-economic-benefit.html

Lisätietoa:

https://pelastetaansuomenlapset.fi/wp-content/uploads/2024/08/Tiivistelma-IHR-20240601.pdf

Jaa eteenpäin:

Samankaltaiset artikkelit